logo

دفتر مرکزی: مشهد - شریعتی 40 ساختمان اداری / تجاری آرتا طبقه دوم واحد 205

دفتر فروش: مشهد - نبش پاستور 18 پلاک 144

ایمیل: info@baharansys.ir

همراه: 0411 004 0936

تلفن: 91014701- 051


بخش کامل مقاله

روابط عمومی نوین یک اصل سازمانی

مقالات دیگر


logo

دفتر مرکزی: مشهد - شریعتی 40 ساختمان اداری / تجاری آرتا طبقه دوم واحد 205

دفتر فروش: مشهد - نبش پاستور 18 پلاک 144

ایمیل: info@baharansys.ir

همراه: 0411 004 0936

تلفن: 91014701- 051


تصویر شاخص روابط عمومی نوین

از گذشته تا امروز بسیاری از فعالیت ها دچار تحول شده اند. یکی از مهم ترین بخش هایی که با گذر زمان ساز و کاری متفاوت نسبت به گذشته پیدا کرده است روابط عمومی است. اگرچه این مفهوم ثابت و بدون تغییر مانده است اما روش ها و زیرساخت های آن روز به روز در حال تغییر است.

در این مقاله قصد داریم اصول و رویکرد های روابط عمومی نوین به عنوان یکی از مهم ترین بخش ها در یک سازمان را بررسی کنیم.

روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی به مجموعه ای از رویکرد ها و ساز و کار ها گفته می شود که جهت مدیریت انتشار اطلاعات درباره یک فرد یا یک سازمان صورت می گیرد. به عبارتی دیگر به مدیریت اطلاعات بین یک فرد یا سازمان، با عموم مردم جهت برقراری ارتباط موثر با گروه های مرتبط که دارای منافع مشترک هستند روابط عمومی می گویند.

ادوارد برنیز (Edward Louis Bernays) از اولین فعالان این حوزه، در تعریف این مفهوم می گوید:

روابط عمومی عبارت است از اطلاعاتی که به مردم داده می شود، تلاشهای ترغیبی به منظور تغییر گرایشها و رفتار مردم و کوشش در همبسته ساختن نگرش ها و اقدامات یک موسسه با مخاطبان خود و متقابلا نگرشها و اقدامات مخاطبان با موسسه.

همچنین انجمن بین المللی روابط عمومی یا به اختصار IPRA این مفهوم را اینگونه بیان می کند: روابط عمومی یک شیوه مدیریت تصمیم گیری است که وظیفه ایجاد روابط و منافع بین سازمان ها و مخاطبان آنها بر اساس ارسال اطلاعات از طریق روش های ارتباطی اخلاقی و قابل اعتماد را بر عهده دارد.

از گذشته تا امروز تعاریف بسیاری در این مورد بیان شده است، با این حال همه این مفاهیم به یک نکته اشاره می کنند و آن هم مدیریت اطلاعات برای جلب اعتماد و رضایت مخاطب و دستیابی به منافع مشترک با استفاده از روش های درست و قانونی است.

 

مزایا

  • اعتماد سازی
  • جذب بازار هدف
  • برند سازی
  • بالا بردن ارزش محصول یا خدمات
  • جذب مخاطبان بلند مدت
  • مقرون به صرفه
  • افزایش میزان رضایت مشتری با پاسخ دهی سریع
مطالب مرتبط  توسعه نرم افزار| 5 تکنیک اصلی در طراحی و تولید

روابط عمومی یا تبلیغات

بسیاری از افراد روابط عمومی را همان تبلیغات قلمداد میکنند. این درحالی است که این دو مفهوم کاملا با یکدیگر متفاوت اند. تبلیغات روشی صریح برای معرفی محصول یا خدمات است درحالی که روابط عمومی مجموعه ای از اقدامات و استراتژی های نشر اطلاعات، جهت ارتباط با مخاطب و جلب رضایت و اعتماد او است.

این اقدامات پیوسته و مداوم است و یکی از  اهداف آن دستیابی به منافع مشترک است درحالی که تبلیغات الزاما منافع فرد یا سازمان را مد نظر قرار می دهد.

تبلیغات کوتاه مدت هستند و محصول یا خدمات را به صورت مبالغه آمیزی به مخاطب معرفی میکنند درحالی که روابط عمومی قاعدتا روندی طولانی مدت دارند و  واقعیت هایی چون موفقیت ها، اقدامات و  چالش های پیش روی سازمان را با مخاطبان خود درمیان میگذارند.

روابط عمومی نوین

استفاده از رویکرد های خلاقانه و جدید با توجه به نیاز های جامعه و متناسب با رشد روز افزون فناوری از مهم ترین نکاتی است که در همه حوزه ها، به ویژه روابط عمومی باید به آن توجه کرد.

سازو و کار های روابط عمومی ممکن است در قالب یک سایت، مصاحبه با یک روزنامه، حضور در یک برنامه های خبری، انجام فعالیت های اجتماعی در حضور رسانه،  یک صفحه در فضای مجازی و یا ارسال گزارشات سازمانی به صورت ایمیل، برگزاری همایش و کنفرانس، ایجاد صندوق انتقادات و پیشنهادات و انتقال آن به مدیران و… نمایان شود.

برخی از زیرساخت های روابط عمومی نوین به شرح زیر است:

  •  الکترونیک : استفاده از پلتفرم های پاسخ دهی الکترونیک، انشار نشریات در قالب PDF، اطلاع رسانی در قالب ایمیل و پست الکترونیکی، رادیو یا ویس، دیجیتال ساینیج ها، زیرساختی برای نامه نگاری های اداری و … از جمله فعالیت هایی است که با استفاده از روابط عمومی الکترونیک قابل انجام است.
  •  آنلاین : برگزاری وبینار های مختلف، پاسخگویی به کاربران در محیط وب، انتشار اخبار مهم سازمان در وب سایت، انتشار مصاحبه ها و گزارشات سازمان به صورت آنلاین و در لحظه، ارائه خدمات به صورت آنلاین و در بستر اینترنت به صورت شبانه روز و… .
  • سایبر: زمانی که همه بخش های روابط عمومی به صورت آنلاین فعالیت کند سایبر نامیده می شود. در این نوع پاسخ گویی و خدمات در تمام ساعات شبانه روز و حتی روز های تعطیل انجام میشود. به تک تک افراد مراجعه کننده پاسخ داده می شود و نامه نگاری ها و سوالات کاربران بدون پاسخ نخواهد ماند.
  • مجازی: گاهی ممکن است که شرکت یا سازمان به صورت کلی دارای بخشی تحت عنوان روابط عمومی نباشد. اما فعالیت های مربوط به آن به وسیله برخی از شرکت های خصوصی قابل انجام خواهد بود. به این نوع روابط عمومی مجازی گفته می شود.
مطالب مرتبط  زبان برنامه نویسی Go و کاربرد های آن

رویکرد های روابط عمومی نوین از مهم ترین نکاتی است که در موضوع شهر هوشمند نیز به آن اشاره می شود.

شفاف سازی های سازمانی و اعتماد سازی به وسیله فناوری های نوین، علاوه بر کاهش زمان در ارائه گزارش و اطلاع رسانی ها، افزایش بازدهی و تعامل میان فرد یا سازمان با مخاطبان خود را در پی خواهد داشت.

 

روابط عمومی در شهر هوشمند

استفاده از فناوری برای بهبود کیفیت کار و زندگی افراد و اطلاع رسانی و تعامل با مخاطبان با استفاده از زیر ساخت هایی همچون ICT، IOT، رایانش ابری و… در جوامع امروز بسیار مهم است.

یکی از ابزار های کارآمد در عصر جدید استفاده از دیجیتال ساینیج است. نرم افزار دیجیتال ساینیج یا تابلو اعلانات هوشمند یکی از موثر ترین امکانات برای روابط عمومی نوین در سطح جامعه و یا سازمان به حساب می آید.

این فناوری به سازمان این امکان را میدهد تا در کوتاه ترین زمان ممکن اطلاعات مورد نظر خود را بر روی سیستم ها و نمایشگر های متصل، به نمایش بگذارند. با استفاده از این ابزار علاوه بر کاهش هزینه های همچون چاپ کاغذ و…، از اتلاف وقت و انرژی نیز جلوگیری میشود.

 

برای مطالعه مقاله شهر هوشمند چیست کلیک کنید

دیجیتال ساینیج ابزاری برای روابط عمومی نوین

دیجیتال ساینج یکی از مهم ترین ابزار های روابط عمومی نوین در جوامع امروز به حساب می آید. یکی از مهم ترین اهداف استفاده از ساینیج اطلاع رسانی در کوتاه ترین زمان ممکن با اثر گذاری بر روی مخاطب به صورت حداکثری است. استفاده از نرم افزار های دیجیتال ساینیج چه در سطح سازمان یا شرکت و چه در سطح شهر، استان و یا کشور قابلیت پخش و هماهنگی دارند.

مطالب مرتبط  OPEN AI شرکتی در حوزه هوش مصنوعی

این تابلو اعلانات هوشمند یکی از مهم ترین و بهترین ابزار های روابط عمومی نوین در شهر هوشمند محسوب می شود که به راحتی می توان محتواهای متفاوت را با چیدمانی دلخواه بر روی نمایشگر های مختلف پخش کرد.

دیجیتال ساینیج ها در سطح سازمان علاوه بر اطلاع رسانی های مهم و پخش محتوای آموزشی میتواند راهنمایی مراجعین ، پاسخ گویی به سوالات متداول، اطلاع رسانی های درون سازمانی(مراسمات مختلف، اطلاعیه طعطیلی، اطلاعیه تغییر سمت افراد) و… را در کوتاه ترین زمان ممکن محقق کند.

از مهم ترین ویژگی های این نرم افزار امنیت بالا جهت جلوگیری از هک و حملات سایبری است که به دلیل نوع عمکلرد سیستم امنیت تا سطوح قابل توجهی افزایش می یابد.

 

برای مطالعه دیجیتال ساینیج چیست؟ کلیک کنید

در پایان

امروزه هر سازمان یا نهادی به اشکال مختلف از ساز و کار های روابط عمومی نوین استفاده میکند. چه به صورت صفحاتی در فضای مجازی، یا اطلاع رسانی و قرار دادن مقالات و نشریات بر روی سایت، و یا استفاده از سیستم های یکپارچه مدیریت محتوای دیجیتال ساینیج و… .

روابط عمومی یک اصل سازمانی است که هر ارگان و یا شرکت ها برای پیشبرد کارهای خود از آن استفاده میکنند.

شرکت بهاران سیستم با بیش از 22 سال سابقه فعالیت در زمینه تولید نرم افزار های سازمانی و سفارشی، آماده ارائه خدمات و معرفی نرم افزار ها به علاقمندان می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه تولید نرم افزار های سازمانی می توانید به آدرس شرکت مراجعه کرده و یا با تیم کارشناسی ما در تماس باشید.

آدرس دفتر مرکزی: مشهد – شریعتی 40، ساختمان اداری تجاری آرتا، طبقه دوم، واحد 205

آدرس دفتر فروش: مشهد – نبش پاستور 18، پلاک 144

شماره تلفن همراه:  0411 004 0936

شماره تلفن ثابت:  91014701-051

بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

دیدگاه
اسم
Email
وبسایت