logo

دفتر مرکزی: مشهد - شریعتی 40 ساختمان اداری / تجاری آرتا طبقه دوم واحد 205

دفتر فروش: مشهد - نبش پاستور 18 پلاک 144

ایمیل: info@baharansys.ir

همراه: 0411 004 0936

تلفن: 91014701- 051


بخش کامل مقاله

سئو یا بهینه ساز موتور جستجو

مقالات دیگر


logo

دفتر مرکزی: مشهد - شریعتی 40 ساختمان اداری / تجاری آرتا طبقه دوم واحد 205

دفتر فروش: مشهد - نبش پاستور 18 پلاک 144

ایمیل: info@baharansys.ir

همراه: 0411 004 0936

تلفن: 91014701- 051


سئو سایت چیست؟

در دنیای امروز استفاده از موتور های جستجوگری مانند گوگل در بستر وب بسیار فراگیر است. کم تر کسی را می توان یافت که برای یافتن پاسخ پرسش خود و یا پیدا کردن محصول مورد نظر، صفحات وب را جست و جو نکرده باشد. این موضوع مهم ترین دلیلی است که بسیاری از کسب و کار ها به سمت طراحی سایتی برای معرفی خود روی آورده اند. اما آیا راه اندازی یک سایت همه ماجرا است؟ سئو  مهم ترین مرحله بعد از راه اندازی یک سایت است. در ادامه به بررسی سئو و روش های ارتقای سایت می پردازیم.

موتور جست و جو

قبل از پرداختن به مفهوم سئو باید درباره موتور های جستجو توضیح داد. موتور های جستجو یا Search Engine به هر سخت افزار و یا نرم افزاری که اطلاعات خاصی را در میان حجم زیادی از داده ها پیدا می کند گفته می شود. موتورهای جستجو گر وب مانند گوگل، بینگ، یاهو و… بر اساس الگوریتم های خاص و استفاده از هوش مصنوعی مرتبط ترین داده ها بر اساس کلمه ای که کاربر جستجو می کند رتبه بندی کرده و آن را نمایش می دهد.

هرچه رتبه یک سایت بالاتر باشد در زمان نمایش در ردیف بالاتری نسبت به سایرین قرار می گیرد و احتمال بازدید آن بیشتر خواهد بود. برای بسیاری از موتور های جستجوگر وب الگوریتم های تعیین کننده رتبه یکسان است.

سئو چیست؟

SEO مخفف شده عبارت search engine optimization به معنی بهینه ساز موتور های جستجو است. به صورت کلی  سئو سایت مجموعه ای از فعالیت ها است که باعث می شود صفحه ی طراحی شده در هنگام سرچ در موتور های جستجوگر در رتبه بالاتری نسبت به سایرین قرار گیرد. این موضوع برای دیده شدن سایت بسیار مهم است چرا که بدون سئو، احتمالا این صفحه، در آخرین نتایج به دست آمده توسط موتور های جستجو یافت می شود. در این صورت احتمال بازدید از سایت به خصوص برای کسب و کار ها و دیجیتال مارکت ها بدون سود و حتی زیان آور خواهد بود.

سئو

تکنیک های سئو

 

SEO داخلی(on-page):  

به تمام فعالیت هایی که روی سایت برای بالا رفتن رتبه آن انجام می شود سئو داخلی گفته می شود. در واقع هر محتوایی که روی خود سایت بارگذاری می شود بهینه سازی آن در حوزه سئو داخلی قرار می گیرد. از جمله نکاتی که برای سئوی داخلی باید رعایت کرد شامل موارد زیر است:

  • SEO محتوای متنی: تنها نوشتن یک مقاله کافی نیست. این موضوع که مقاله دارای بالاترین کیفیت باشد و کاربران را خسته نکند موضوعی است که در سئو بسیار حائز اهمیت است. برای بررسی محتوای متنی که قرار است در سایت منتشر شود پلاگین های مختلفی ارائه شده است که از پر طرفدار ترین آن ها می توان به (Yoast SEO) و (Rankmath ) اشاره کرد. در این پلاگین ها متن مورد بررسی قرار میگیرد و بر اساس چارچوب هایی مبتنی بر الگورریتم های موتور های جستجو، خطاها با چراغ قرمز، مواردی که نیاز است بهبود یابند با چراغ نارنجی و نوشته های خوب با چراغ سبز نشان داده می شوند.
  • کلمات کلیدی: اصطلاحات و کلماتی که بیشترین احتمال سرچ را دارند کلمه کلیدی گفته میشود. پراکندگی کلمات کلیدی و استفاده از این اصطلاحات در لینک ها باعث می شود که سئو سایت ارتقاء یافته و احتمال بازدید ها افزایش یابد. استفاده از کلمات کلیدی بی ربط قطعا تاثیر منفی خواهد داشت چرا که باعث سردرگمی کاربران خواهد شد. یکی از بهترین ابزارها برای بررسی و انتخاب کلمه کلیدی مناسب که به صورت رایگان کلمات کلیدی مرتبط و پر بازدید را معرفی می کند، سایت (keyword tool) است.
  • لینک داخلی و خارجی: یکی دیگر از راه های بهینه سازی سایت لینک دهی است. لینک دهی باعث می شود که ربات های موتور جستجو راحت تر در سایت خزش داشه باشند و همچنین کاربران به راحتی بتوانند مطالب دلخواه و مرتبط را پیدا کرده و مطالعه کنند. در واقع با لینک دهی، احتمال عمق کلیک در سایت افزایش می یابد. عمق کلیک به تعداد صفحاتی که بازدیدکننده در سایت شما مشاهده میکند می گویند.
  • url بهینه: بهتر است که در آدرس سایت کلمه کلیدی استفاده شود. استفاده از url های کوتاه و دارای کلمه کلیدی مناسب در بالا رفتن سطح سئو سایت موثر خواهد بود. url یا همان آدرس سایت به کاربر در پیدا کردن سریع تر صفحه کمک می کند، درنتیجه از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • محتوای یونیک: یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کرد کپی نبودن یک نوشته است. ربات ها در موتور جستجو محتوای مقاله را نیز بررسی می کنند و درصورتی که این متن کپی باشد در سئو تاثیر منفی خواهد گذاشت.
  • متا تگ ها: چیزی که کاربر بعد از سرچ در صفحه نمایش میبیند و یا به عبارتی دیگر نتیجه جستجوی کاربر لیستی شامل متا تگ ها است. متا تگ ها شامل تگ های عنوان(title tag) و تگ توضیحات(meta description) است. در هر دو استفاده از کلمه کلیدی ضروری است. این تگ ها به کاربر در انتخاب نزدیک ترین محتوا کمک میکند. استفاده از تگ های درست باعث افزایش بازدید از سایت خواهد شد.
  • تصاویر بهینه: استفاده از محتوای صوتی تصویری، یکی دیگر از مواردی است که حتما باید به آن توجه داشت. یک متن بدون تصویر خسته کننده خواهد بود و باعث خروج بازدید کنندگان می شود. تصاویر و ویدئو هایی که استفاده میشود باید با کیفیت، کم حجم و با فرمت درست باشد. استفاده از عکس هایی با حجم بالا سرعت بارگذاری سایت را پایین می آورد. همچنین رسپانسیو بودن تصویر برای دیگر دستگاه ها، از نکاتی است که باید به آن توجه کرد.
  • رسپانسیو: صفحات یک سایت باید این قابلیت را داشته باشد که در انواع دستگاه ها به صورت درست نمایش داده شود. رسپانسیو یا طراحی واکنش گرا به کاربران ای اجازه را می دهد که در انواع دستگاه ها مانند گوشی، تبلت، کامپیوتر و… سایت را به درستی و کامل مشاهده کنند.
مطالب مرتبط  نمایشگر دیجیتال ساینیج

 

SEO خارجی(of-page): 

سئو خارجی به تمامی فعالیت هایی که در خارج از صفحه و برای افزایش بازدیدکننندگان سایت انجام می شود گفته میشود. برای مثال تبلیغات در شبکه های اجتماعی و سایت های تبلیغاتی، لینک سازی، آنالیز رقبا و… از این دست فعالیت ها است. سئو خارجی بعد از سئو داخلی انجام می شود و در واقع بدون سئو داخلی صفحه سئو خارجی امکان پذیر نخواهد بود. این فعالیت ها در افزایش اعتبار سایت از نظر موتوی های جستجو و تعداد بازدیدکنندگان صفحه موثر است.

گزینه های سئو خارجی

SEO تکنیکال(Technical):

بهینه سازی سایت از نظر فنی سئو تکنیکال نامیده میشود. در این نوع سئو به مواردی چون سرعت بارگذاری، قابلیت خزش (crawlers) ربات های موتور جستجو بر روی سایت، کاهش لینک های خراب، حذف صفحات تکراری، امنیت، رابط کاربری زیبا، نقشه سایت(site map)، چند زبانه بودن سایت و…توجه می شود.

 

SEO کلاه سفید(white hat):

در سئو کلاه سفید از روش های درست برای بهبود تجربه کاربر در سایت استفاده می شود. در این روش اصول و قوانین مهم هستند و قاعده هایی که موتور های جستجو برای طراحان سایت قرار داده است به درستی رعایت می شود. این روش با وجود اینکه روشی زمان بر است اما نتیجه ای طولانی مدت در پی دارد.

SEO کلاه سیاه(black hat): 

دقیقا برعکس سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه است. این روش سریع ولی ناجوانمردانه، به منزله تقلب در یک رقابت به حساب می آید. اگرچه تکنیک های سئو کلاه سیاه نتیجه مطلوب را به سرعت به ارمغان می آورد اما استفاده از این روش های غیر قانونی پیامد هایی را نیز در پی دارد. حذف از تمامی موتور های جستجو و یا پرداخت جریمه های سنگین از جمله پیامد هایی است که درصورت عدم رعایت قوانین باید پرداخت کرد.

مطالب مرتبط  زبان برنامه نویسی Go و کاربرد های آن

SEO کلاه خاکستری(gray hat):

سئو کلاه خاکستری فعالیت هایی است که جوانمردنه نیست ولی گوگل هرگز اعلام نکرده است که غیر قانونی است. در واقع مرز بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه است. به عنوان مثال سئو کار با ایجاد یک سایت مجزا و لینک دهی خارجی به این سایت سئو را ارتقاء دهد. اگرچه اینکار جالب به نظر نمی رسد اما غیر قانونی نیست.

نمره منفی ها

  • محتوای کپی: یکی از مورادی که ربات های گوگل به آن توجه بسیار دارند محتوا است. محتوای یونیک یا به عبارتی دیگر محتوای اصل از مهم ترین بخش هایی است که در سئوی سایت باید به آن توجه داشت.
  • استفاده از کلمه کلیدی زیاد: در استفاده از کلمات کلیدی نباید زیاده روی کرد. استفاده زیاد و نا به جا از کلمات کلیدی باعث کاهش رتبه سایت و خسته شدن کاربر در صفحه و درنهایت خروچ او می شود.
  • کلمه کلیدی بی ربط: قرار دادن کلمه کلیدی بی ربط نسبت به محتوا به منزله عدم توجه به کیفیت و مخاطب است. از قرار دادن کلمات کلیدی نامناسب و یا بی ربط باید پرهیز کرد.
  • لینک دهی زیاد از حد: بهتر است تعداد لینک دهی های داخلی و خارجی 2 الی 3 عدد باشد. بیشتر از این مقدار تاثیری در سئو ندارد و خواننده را در صفحات مختلف سردرگم می کند. همچنین از لینک دهی به صفحاتی که دارای خطا هستند نیز باید پرهیز کرد.
  • محتوای بی کیفیت و ناخوانا: استفاده از فونت درست و محتوایی ساده نیز از نکاتی است که در نگارش محتوا باید به آن توجه داشت. فونت هایی تحریری و یا فانتزی باعث خسته شدن سریع چشم های مخاطب شده و نگارش سنگین و بسیار علمی در برخی نوشته ها باعث خروج کاربر از صفحه می شود.
  • کامنت فیک: استفاده بیش از حد از کامنت فیک درست نیست. ربات های موتور های جستجو با استفاده از هوش مصنوعی توانایی تشخیص کامنت های غیر واقعی و اسپم را دارند.
  • متن و لینک های مخفی: متن های مخفی دارای کلمه کلیدی خاص، و یا گذاشتن لینک های پنهان شده تنها برای ارتقاء رتبه سایت اشتباه است. همانطور که گفتیم ربات ها در صفحات مختلف جستجو می کنند و درصورت فاش شدن درجه کیفی سایت به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
مطالب مرتبط  موتور جستجوی وب

مزایای استفاده از سئو

  • برند سازی
  • افزایش فروش
  • افزایش بازدید سایت
  • تبلیغات با بازدهی بالا
  • اعتماد سازی
  • ارتقاء رتبه سایت و دیده شدن کسب و کار

در پایان

با افزایش استفاده از موتور های جستجو و رشد روز افزون جوامع، معرفی کسب و کار و یا حتی راه اندازی یک سایت فروشگاهی، ایجاد صفحه ای به عنوان روزمه شخصی، و یا صفحاتی برای اطلاع رسانی و… بسیار رواج یافته است. اما راه اندازی یک سایت به تنهایی کافی نیست. برای دیده شدن سایت باید با ارائه بهترین و با کیفیت ترین محتوا ها، از رقبا پیشی گرفت. بسیاری از چارچوب های موتور های جستجو و الگوریتم های بررسی سایت ها برای فراهم آوردن فضای سالم رقابتی و جلوگیری از دور زدن این قوانین پنهان هستند. با این وجود نکته ای که کارشناسان همچنان به آن اشاره می کنند تولید محتوای با کیفیت و جلب رضایت بازدیدکنندگان است.

برای مشاهده محصولات شرکت بهاران سیستم کلیک کنید

بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

دیدگاه
اسم
Email
وبسایت