logo

دفتر مرکزی: مشهد - شریعتی 40 ساختمان اداری / تجاری آرتا طبقه دوم واحد 205

دفتر فروش: مشهد - نبش پاستور 18 پلاک 144

ایمیل: info@baharansys.ir

همراه: 0411 004 0936

تلفن: 91014701- 051


بخش کامل مقاله

پایتون

مقالات دیگر


logo

دفتر مرکزی: مشهد - شریعتی 40 ساختمان اداری / تجاری آرتا طبقه دوم واحد 205

دفتر فروش: مشهد - نبش پاستور 18 پلاک 144

ایمیل: info@baharansys.ir

همراه: 0411 004 0936

تلفن: 91014701- 051


تکنولوژی و استفاده از امکانات مدرن امروزه در تمام نقاط جهان وجود دارد. ابزار هایی که به لطف برنامه نویسی با زبان های مختلف برای راحت تر شدن کارها در اختیار افراد قرار گرفته است. سیستم عامل گوشی های همراه، سیستم عامل های کامپیوتر، نرم افزار های مختلف، سیستم های مدیریت شهری و هزاران برنامه و اپلیکیشن که به کمک زبان های مختلف برنامه نویسی نوشته شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند. پایتون یکی از این زبان ها است که چند سالی است به پر طرفدار ترین زبان برای علاقه مندان به این حوزه تبدیل شده است. در ادامه به بررسی این زبان پرطرفدار می پردازیم.

 

پایتون چیست؟

در اواخر سال 1989 میلادی در موسسه تحقیقاتی cwi در کشور هلند، زبان پایتون رسما پیاده سازی شد. این زبان برگفته شده از زبان abc است که نقایص و کاستی های آن را برطرف کرده است. پایتون یکی از قدرتمند ترین زبان های برنامه نویسی است که توسط Guido van Rossum طراحی و ارائه شد.

این زبان چند منظوره است و به دلیل قابل فهم و آسان بودن، بهترین پیشنهاد برای شروع برنامه نویسی برای علاقه مندان به حساب می آید. پایتون یک زبان سطح بالا و مفسری است که به دلیل وابسته نبودن به سخت افزار به راحتی قابل جابه جایی است. همچنین از دیگر نکات مهم این زبان شی گرا بودن آن است که نوشتن و درک برنامه را برای توسعه دهنده آسان تر کرده و نوشتن پروژه های سنگین با استفاده از این ویژگی را آسان تر میکند.

 

مزایا و معایب استفاده از زبان پایتون

پایتون به عنوان یکی از زبان های برنامه نویسی قدرتمند و پرطرفدار در دنیای امروز، بدون نقص نیست. با وجود مزایای زیادی که این زبان برای نوشتن برنامه های مختلف در اختیار برنامه نویسان قرار میدهد اما شاهد کاستی هایی همچون سرعت پایین، استفاده زیاد از حافظه، دسترسی ابتدایی به دیتابیس و … در آن هستیم. در ادامه به برخی از مزایا و معایب پایتون اشاره شده است؛

مزایا:

1. یادگیری آسان: برای مبتدیان و کسانی که به تازگی قصد یادگیری برنامه نویسی را دارند پایتون یکی از بهترین پیشنهادها است. نحو آسان، درک ساده از الگوریتم ها و سهولت در یادگیری، از جمله دلایلی است که پایتون را به بهترین زبان علاقه مندان به حوزه برنامه نویسی و توسعه نرم افزار تبدیل میکند.

مطالب مرتبط  chat gpt انقلابی در هوش مصنوعی

2.  تطبیق با سیستم عامل های مختلف: اجرای کد های این زبان در سیستم عامل های مختلف آسان است. در بسیاری از زبان ها برای جابه جایی کد ها و اجرای آن در پلتفرم  های دیگر نیاز به تغییراتی در کد های آن هستیم. این موضوع در پایتون حل شده است به این معنی که کد ها تنها یک بار نوشته میشوند و دستخوش تغییرات مربوط به سیستم عامل نخواهند شد و کد های برنامه در هر سیستم دارای مفسر اجرا خواهد شد.

3. کتابخانه گسترده: وجود کتابخانه ای گسترده در این زبان باعث شده است که کد ها کوتاه اما با کاربرد فراوان باشند. هرچقدر تعداد خطوط کد ها در یک برنامه کم تر شود احتمال پیچیدگی و ایجاد خطا کم تر شده و یافتن باگ های برنامه و تصحیح آن آسان تر خواهد شد.

4. کد نویسی توسعه پذیر: کد های نوشته شده به زبان پایتون را می توان با کد های زبان هایی همچون جاوا، c و ++c ترکیب کرد. این کار در توسعه نرم افزار هایی قدرتمند بسیار حائز اهمیت است.

5. شی گرایی: یکی از مهمترین ویژگی های یک زبان برنامه نویسی کارآمد شی گرایی است. با این قابلیت امکان طراحی و توسعه نرم افزار های سنگین و پروژه های گسترده فراهم میشود و میتوان با استفاده از توابع و کلاس های مختلف نرم افزاری کامل و کارآمد طراحی کرد.

 6. مفسری بودن پایتون: ترجمه کدها در زبان پایتون مفسری (Interpreter) است. کد ها خط به خط ترجمه می شوند و در صورت وجود خطا در کدهای نوشته شده به راحتی میتوان خطا را پیدا و حل کرد. در زبان های کامپایلری(compiler) همه کد ها یکجا ترجمه میشوند و درصورت وجود خطا در کد، برنامه به کل اجرا نخواهد شد.

مطالب مرتبط  نمایشگر دیجیتال ساینیج

پایتون

معایب:

 

1. سرعت پردازش در موبایل: اگرچه پایتون برای نوشتن نرم افزار های مختلف و کد نویسی های سرور بسیار کارآمد است اما سرعت پردازش کد های آن برای گوشی های همراه پایین است. به همین علت در بسیاری از موارد از این زبان برای توسعه اپلیکیشن ها استفاده نمیشود.

2. یادگیری سخت دیگر زبان ها: یادگیری زبان پایتون بسیار آسان است. همین موضوع باعث شده است که بسیاری از برنامه نویسان در یادگیری دیگر زبان ها به دلیل دشواری و عدم درک منطق زبان برنامه نویسی دچار شکست شوند.

3. دسترسی به پایگاه داده: سطوح دسترسی به پایگاه داده در پایتون ابتدایی است. این موضوع باعث میشود که این زبان برای برنامه هایی که دارای تعاملات پیچیده میان داده های مختلف و گسترده هستند ناکارآمد باشد.

4. سرعت پایین: پایتون یک زبان مفسری است. کد ها خط به خط ترجمه می شوند و همین موضوع سبب میشود که سرعت اجرای برنامه پایین باشد. اگرچه این موضوع خود از مزایای پایتون نیز به حساب می آید ولی برای نوشتن برنامه هایی که به سرعت بالا در اجرا نیاز دارند مناسب نخواهد بود.

5. استفاده زیاد از حافظه: به دلیل مفسری بودن و ترجمه خطی در پایتون، برنامه های نوشته شده با این زبان حافظه بیشتری از سیستم را اشغال میکنند.

 

 

کاربرد ها

پایتون یکی از قدرتمند ترین زبان هایی است که برای طراحی و توسعه نرم افزار های کاربردی به کار میرود. این زبان به دلیل چند منظوره بودن توسعه پروژه های بسیاری را پوشش میدهد و بزرگترین شرکت های فناوری جهان برای توسعه بسیاری از پروژه های خود از پایتون استفاده کرده اند. شرکت های همچون گوگل، فیسبوک، اسپوتیفای، آمازون، نتفلیکس و… . در ادامه به برخی از حوزه های کاربرد پایتون اشاره شده است؛

  • توسعه وب سایت ها
  • توسعه بازی
  • اینترنت اشیاء (iot)
  • یادگیری ماشین(ml)
  • هوش مصنوعی(ai)
  • توسعه نرم افزار
  • توسعه اپلیکیشن موبایل

 

برای مطالعه مقالات مرتبط با هوش مصنوعی کلیک کنید

 

برخی از فریمورک های پایتون

 برای نوشتن یک برنامه یک محیط برنامه نویسی مناسب بسیار مهم است. فریمورک یا محیط برنامه نویسی به توسعه دهنده این امکان را میدهد که بدون صرف انرژی برای دیگر مسائل تمرکز خود را تنها بر روی نوشتن کدهای مناسب و منطق برنامه بگذارد. فریمورک های مختلف محدودیت ها و امکانات مختلفی را در اختیار برنامه نویسان قرار میدهند به همین علت دقت در انتخاب درست یک محیط برنامه نویسی بسته به نوع زیرساخت مورد نیاز برنامه بسیار مهم است. برخی از فریمورک های پایتون؛

  • جنگو(Django)
  • وب تو پای(web2py)
  • توربو گیرز (TurboGears)
  • تورنادو (Tornado)
  •  فلسک (Flask)
  • پایرامید (Pyramid)
  • چِری پای (CherryPy)
  • باتل (Bottle)
  • جروگ(Grok)
  • بلو بریم(BlueBream)
  • جیتو(Giotto)
  • فاکون(Falcon)
  • کیشوت(Quixote)
  • و….
مطالب مرتبط  شهر هوشمند چیست؟

 

در پایان

جوامع هر روز درحال تغییر و پیشرفت اند. پیشرفتی که با استفاده از تکنولوژی های مختلف، زندگی روزمره افراد را دچار تحول کرده است. امروزه برای بسیاری از کارها نیاز به صرف وقت و انرژی نیست و در کوتاه ترین زمان ممکن با استفاده از نرم افزار های مختلف انجام می شوند. مدیریت شهرها، کنترل وضعیت جوی، سیستم های اطلاع رسانی، مراکز خدماتی و درمانی، حمل و نقل و … همه و همه به وسیله سیستم ها و نرم افزار های مختلف سازماندهی شده اند. نرم افزار ها و زیرساخت هایی از فناوری که با استفاده از زبان های مختلف و به وسیله برنامه نویسان و مهندسان حرفه ای نوشته و به یکدیگر مرتبط شده اند.

شرکت نرم افزاری بهاران سیستم با بیش از 22 سال سابقه فعالیت در زمینه تولید نرم افزار های سازمانی و سفارشی، آماده ارائه خدمات و معرفی نرم افزار ها به علاقمندان می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه تولید نرم افزار های سازمانی می توانید به آدرس شرکت مراجعه کرده و یا با تیم کارشناسی ما در تماس باشید.

 

…برای مشاهده محصولات شرکت بهاران سیستم کلیک کنید…

 

آدرس دفتر مرکزی: مشهد – شریعتی 40، ساختمان اداری تجاری آرتا، طبقه دوم، واحد 205

آدرس دفتر فروش: مشهد – نبش پاستور 18، پلاک 144

شماره تلفن همراه:  0411 004 0936

شماره تلفن ثابت:  91014701-051

بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

دیدگاه
اسم
Email
وبسایت